Rö station - Del 1 - Bakgrunden
Projektet Rö station har tillkommit som mitt första projekt med att bygga moduler. Jag ville ha ett projekt som inte är alltför stort men har ett sentimentalt värde. Skall vara hanterbart och i Stockholmsområdet. De flesta stationer i Stockholm med normalspår blir väldigt stora nästan direkt. Därmed tittade jag på Roslagsbanan, och dess stationer. Jag har åkt banan fram till Rimbo (innan den vart nedlagd). Lindholmen kände jag inte för, Rimbo är för stort som första projekt, Kårsta och Ekskogen kunde vara kandidater. Men Rö var tillräckligt liten, nedlagd, och det finns ingen som gjort något med denna station. Personligen hade jag väldigt lite minne av tiden som hållplats, men det gjorde inget.
Rö har en fördel, att den får plats på två stycken moduler, nästan. Man får krympa den lite på längden, en runt 7-8% men är inget man kan se för ögat. Det finns ritningar, lite bilder. Så när skall man avbilda stationen? Jag bestämde mig för att avbilda den när den är som störst och det är runt mitten av femtiotalet runt tiden för när SJ tog över Roslagsbanan.
Det finns lite bilder för att se hur stationen har sett ut i början av 1940-talet, troligtvis innan elektrifieringen, se bilden nedan.
Här nedan är en annan bild på stationen från början av kriget. Intressant och se alla vedstaplar.
Bild från samlingsportalen.se med bild-id=Jvm.KDAA07725, okänd fotograf, tagen 1940.
Bilden nedan är från sekelskiftet. Hade en annan stationsdörr samt färg på byggnaden.