Bakgrund till byggandet av HMS Triton 1773-1796

Den 22 Juni 2006 utannonserades att ett såkallat "Online Build" skulle starta. På Svenska skulle man kunna kalla det för en virtuell sammankomst eller liknande. Det hela fungerar så att man ansluter sig, och blir medlem i den virtuella gruppen för bygget. Man får tillgång till ett privat forum som gruppen medlemmar kan skriva inlägg och kommentarer till andras inlägg. Det finns en filarea som alla deltagare kan få en egen area för att ladda upp sina bilder. Det är ungefär 50 stycken deltagare som alla bygger eller håller på att börja bygga.

Jag anslöt mig den 19 Juli 2006, och ritningarna till sektionen kom den 14 Augusti.

Triton är en 28 kanoners fregatt, sjösatt år 1773 av Adams varv vid Buckler's Hard. Triton tillhörde en grupp av tre fregatter, med Greyhound och Boreas som de andra medlemmar i gruppen. Dessa skepp tillhörde en modifierad konstruktion av Sir Thomas Slade från tidigt 1760 talet av Mermaid klass. Det enda intressant som kan sägas om HMS Triton att den var med i slaget vid Saintes 1782. Förutom detta hade skeppet ingen speciellt lysande karriär.

Det som finns att hitta om Triton är ritningar som finns hos National Maritime Museum i Greenwich. Annan dokument är exterm liten, men ett är:

Bilden visar en text som beskriver the Mermaid class 

 och ett annat

 Bilden visar en text som beskriver varje skepp ur Mermaid klassen

Nedan en bild av HMS Triton
Bilden visar en målning av HMS Triton

Denna målning är den enda bild av Triton, men jag tycker att man får en ganska bra bild av hur skeppet kommer att se ut som färdig modell.

Redan från början var det en oro i gruppen över kostnaden för tiningarna, vilket skulle vara 50-60 Pund för ett ritningsark. Vilket kan jämföras med att jag fick sju ark för 735 från Sjöhistoriska museet. Det visade sig att en deltagare kunde ta och göra specifika ritningar för att bygga denna modell, dvs. han tar original ritningarna och ritar om dom till ett A4 format för varje liten del i ett CAD program. Längre ned i artikeln kan ni se hur detta ser ut. Jag personligen tycker att det är en fantastiskt service att få detta utan kostnad.

En anledningar varför Triton valdes som modell, var att det skulle vara en Fregatt samt att det skulle finnas bra ritningar, och att ingen annan har byggd denna modell tidigare.  

Bilden visar en profilritning av Triton 
 Ovan finns en profilbild av HMS Triton. Nu ser man inte speciellt mycket på denna bild men man får en känsla av formen på skeppet.


Själva byggandet är uppdelat i två faser, första fasen bygger men en sektion på 20 foot av fartyget, och i andra fasen hela modellen. Själva grundtanken med uppdelningen är att finns många nybörjare som inte har byggt direkt från ritningar tidigare, och byggandet av sektionen skall ge alla dessa en bra början. Dom flesta kommer att få skaffa en eller flera maskiner för att få den noggrannheten möjlighet att göra alla detaljer själv. 

Sektionen kommer att byggas i skala 1:48 och byggas med spant och alla detaljer. Bilden visar hur spanten är fördelade över skrovet

Ovan är en bild av hur spanten är placerade på Triton. Sektionen vi börjar med att bygga ligger ungefär i mitten av fartyget. Man kan se det i bilden genom  att dom två kanonportar som ligger i mitten av modellen där spanten finns utritade.

Den fulla modellen kommer man kunna välja i vilken skala som man vill bygga den i. Längden på fartyget inklusive riggningen kommer att bero på vilken skala man väljer: 

  • Skala 1:48 ger en längd på ungefär 1,25 meter,
  • Skala 1:64 ger en längd på ungefär 0,9 meter,
  • Skala 1:96 ger en längd på ungefär 0,6 meter.

Höjden är uppskattat tack vare att vi inte vet hur riggningen ser ut i detalj, men använder oss Engelska Amiralitetets standard från 1773 för 28 kanoners fregatt, blir höjden denna:

  • Skala 1:48 ger en höjd på ungefär 0,9 meter,
  • Skala 1:64 ger en höjd på ungefär 0,7 meter,
  • Skala 1:96 ger en höjd på ungefär 0,45 meter.

Till detta kommer höjden för pedistalen, vaggan eller vad som skall hålla skeppet. Sedan kommer det att behövas en del extra för glassmontern.

Bilden visar orginalritningen till Triton

Ritningarna från National Maritime Museum är vansinnigt dyra, och kostar runt 2-3000 kronor. Därav har projektet hanterat ritningarna, och gjort anpassade ritningar enligt en mall som kommer att beskrivas nedan. Det gör det lätt att bygga modellen.

Konstruktionen av sektionen går till i grova drag enligt denna mall:

  • Alla spant sågas ut, limmas ihop,
  • Kölen sågas, alla spant limmas på kölen,
  • Inre skrovplankor limmas fast,
  • Lägre däck sågas ut och sätts fast,
  • Kanondäck sågas ut och sätts fast,
  • Däcksplankorna för båda däck sätts på plats,
  • Yttre skrovplankorna sätts på plats,
  • Kanoner, trappor, och andra detaljer skapas och sätts på plats,
  • Rep och taljor för kanoner sättes på plats,

Samt allt småputs görs för att färsigställa modellen.

Den färdiga modellen kommer att visa en sektion, nedan en bild av ett annat projek och fartyg för att visa hur det kommer att se ut. Naturligtvis kommer det inte vara exakt lika men ungefär samma stil.
Bilden visar ett exempel på hur det kommer att se ut från en annan modell 

Hur en sektion kommer att kunna se ut när den är klar! För att ge en bild av hur sektionen kommer att se ut, och jag vet inte hur mycket prylar och annat som kommer att följa med projektet som last och tunnor och så.


Gruppmedlemmen som varit snäll nog att göra ritningar för detta byggande, skapar alla ritningar i PDF som lätt kan skrivas ut på en blackstråleskrivare i A4. Nedan visas några ritningar för visa hur dessa kan se ut för sektionen.

Bilden visar ritningen över kanondäcket  

Här en ritning över kanondäckets konstruktion. Här ser man alla däcksbalkar och hur alla tvärbalkar skall sitta. Ritningen är i naturlig storlek, och det gör att man klippa ut alla detaljer och limma på träet och sedan såga ut det.

Bilden visar en ritning över genomskärning av sektionen

Här är en ritning med vy från sidan hur det ser ut om man gjorde ett tvärsnitt. Här ser man däcksbalkar och däcket förhåller sig, samt andra detaljer.

Bilden visar en ritning sett från ena sidan av sektionen

Här är en riningar för hur trappstegen på skrovet skall se ut, samt andra detaljer. 

Bilden visar en ritning över alla delarna till spant 0

Denna ritning visar alla delar till ett spant. Spanten är gjorda med en förenkling för att alla deltagare inte skall tycka att det är för svårt. Man har tex. enbart  dubbelspant, men i på orginalritningarna finns det enkelspant och dubbelspant.

Bilden visar en ritning över det ihopsatta spantet 0

Ett spant sätts ihop av två enkelspant där skarvarna ligger omlott med varandra. Jag har för mig att på Svenskt manér skall det ena enkelspantet kallas för citterringen, samt det andra enkelspantet kallas för bottenstockringen. Om jag har fel, får någon rätta mig.

Projektet började efter sommaren, med att byggandet av sektionen. Sektionen bör ett antal bli klara med framåt sommaren 2007, alla fall de flesta.

Därefter börjar byggandet på fulla modellen, och den kommer att ta en två till tre år, beroende på hur mycket tid alla har. Efter omröstningar i gruppen verkar det vara tre grupperingar av hur man skall bygga fulla modellen:

  • Den stora gruppen verkar vara den som bygger med plywood som bas, samt att använda sig av skala 1:64. Man kommer inte att kunna se innanmätet och då behöver man inte bygga med spant. Denna grupp är den största.
  • Denna grupp bygger allt, dvs. spant, och varenda liten detalj, och i skala 1:48.
  • Denna minsta grupp kommer att bygga i skala 1:96 och troligtvis i plywood istället för spant.

Vid denna tidpunkt är grundforskningen för hur riggningen inte klar. Dvs. vi vet inte hur den ser, men har en ganska klar blick hur den borde se ut.

Det finns experiment hur man skall skapa utsmyckningen i olika material och det kommer att bli intressant vad som rekommenderas. Svarva kanonen kommer inte alla att göra.

Det bästa av allt, alla kan deltaga om man har tid och viljan :-)

Min hemmabana

Jag har plats för ungefär runt 8-10 meter moduler och två av dessa måste vara en 90 graders sväng. Dessa två moduler kommer att hantera denna kurva i lägenheten. Har inte funderat på vilket landskapa jag skall ha på dessa två moduler. Vi får se.

Till min hemmabana>

Mina moduler

Skala N
Temat för dessa moduler är FREMO N-RE och Sverige. För tillfället finns en rak, fyra kurvor och Rö station med sina tre moduler.
En bunt moduler i skala N>

Skala H0N3
Temat för dessa moduler är SRJ och smalspår för H0. Denna sida innehåller beskrivningar av alla mina moduler, hur de är byggda samt vilken status de har för tillfället. 
En samling moduler för Roslagsbanan SRJ>

Bra Länkar

En kort lista till andra länkar där jag är antingen äger eller är webmaster. Håll till godo.

skeppsmodeller.se >

shipmodelling.eu >

e-legitimation.info >

stockholmsskalabat.se >